נגיף הקורונה וההשפעות האפשריות שלו על הצרכנים ועולם האיקומרס

בימים אלו אנחנו עומדים בעיצומו ואולי רק בפתחו של אחד המשברים הגדולים בעידן המודרני – משבר הקורונה. בעידן הגלובלי שבו אנחנו חיים, מה שהתחיל מנגיף מסתורי בסין, התפשט במהרה למדינות נוספות ומאיים לשנות את כל מה שהכרנו עד היום.

ההשפעות הבריאותיות של נגיף הקורונה עדיין לא ברורות. האם הנגיף יפגע במיליונים ואולי ייעצר הרבה לפני? האם התרופה לנגיף תמצא במהרה ואולי יעברו עוד שנים עד שהמדע ישים סוף לקטסטרופה? לעומת זאת, ההשפעות הכלכליות של הקורונה הולכות ומתבהרות ככל שעוברים הימים. מה שהתחיל כסכנה לחברות התעופה, למגזר התיירות ולכלכלה הסינית הולך ומתפשט למגזרים נוספים ולמדינות נוספות. העולם כל כך התרגל לחשוב ולפעול כמו כפר גלובאלי אחד שקשה להתרגל למציאות חדשה של מגבלות והגבלות.

יתכן שבעוד שבועות ספורים כולנו נדבר על ההיסטריה המיותרת ונחזור לשגרה. יכול להיות שהסטייה מהסדר המוכר תתברר כזמנית והמציאות תחזור להיות כפי שהייתה עד לפני תקופה קצרה. אבל יתכן ובעוד מספר שבועות או חודשים נמצא את עצמנו במציאות חדשה. יתכן שהשבועות הקרובים ישנו מהיסוד כמה מההרגלים המוכרים לבני האדם, ותהליכים שהיו אמורים לקחת שנים יתחוללו בתוך תקופה קצרה.

איך הקורונה תשפיע על חיי היומיום של כולנו?

בשבועות האחרונים אנחנו רואים מגמה שהולכת וגוברת של עבודה מהבית. מה שמתחיל בימים אלו כאקט של חוסר ברירה עשוי להתברר כאחד המהלכים המשמעותיים בהיסטוריה של שוק העבודה. מיליוני עובדים ברחבי העולם כבר עובדים מהבית. גם בישראל עשרות חברות נערכות לרגע שבו הן יצטרכו להעביר עובדים לעבודה מרחוק. העבודה מהבית עשויה להשליך על תחומים נוספים, כלכליים וחברתיים. מה תהיה ההשפעה החברתית במציאות שבה מאות אלפי אנשים עובדים לפתע לבד בבית? קשה לחזות. מבחינה כלכלית לעובדה שהרבה יותר אנשים ישהו הרבה יותר שעות בבית תהיה השפעה משמעותית. 5.2% מהאמריקאים עבדו באופן מלא מהבית בשנת 2017. תארו לכם מצב ש-20% או 30% מהעובדים יעבדו מהבית. מדובר בלא פחות ממהפכה. מוצרים חדשים יפותחו כדי לאפשר עבודה נוחה מהבית. העומסים בכבישים יירדו בצורה דרמטית  ויצוצו פתרונות שיאפשרו להורים לעבוד מהבית גם בשעות שבהן הילדים לא נמצאים במסגרות.

ואיך כל זה משפיע על עולם האיקומרס?

אבל לא רק העבודה תתרחש מהבית. אנשים ישהו בבית הרבה יותר ועשויים/עלולים ״להתרגל״ לכך. וכשאנשים יהיו בבית שעות ארוכות יותר ויבלו פחות בחוץ הם יחפשו אלטרנטיבות ביתיות למה שהם התרגלו לקבל בחוץ. זה נכון בעיקר בכל הנוגע למסחר ומייצר הזדמנות יוצאת דופן לשחקניות בעולם האיקומרס. נפח הפעילות באיקומרס צומח באופן משמעותי מידי שנה וצפוי להמשיך ולצמוח עם או בלי קורונה.

אבל אפילו היום, בעידן שבו אפשר לקנות הכל באתרי סחר, עידן שכולנו קונים מידי פעם אונליין, כ-85% מהקניות מתרחשות בעולם הפיזי. מידי שנה צרכנים נוספים ״נודדים״ מהאונליין לאופליין. עם הקורונה התהליך עשוי להיות מואץ באופן דרמטי. תארו לעצמכם מצב שבו עולם האיקומרס לא צומח ב-10% בשנה (המשמעות של 10% היא ״השתלטות״ על 1-2% מהשוק מידי שנה) אלא הוא צומח ב-50% בשנה. נשמע מופרח? ממש לא. אתר האיקומרס של שופרסל קרס מספר פעמים בימים האחרונים בעקבות עומס בתעבורה. מדובר באתר ענק שמסוגל לקלוט כמות גדולה מאוד של קונים. תארו לעצמכם מה היה צריך לקרות כדי שהאתר הזה יקרוס. אנחנו מרגישים את המגמה גם בקרב לקוחותינו שמדווחים על תנועה דלילה בסניפים בקניונים וצמיחה דרמטית במכירות אונליין. זה יכול זמני אבל לפחות חלק מהמגמה עשויה להתקבע.

חברות שישכילו להבין את ההזדמנות ויציעו לצרכנים פתרון זמין ואיכותי, ייקצרו את הפירות בעתיד ואולי כבר בהווה. כמובן שחשוב להעניק חוויה צרכנית ברמה הגבוהה ביותר ולא לנצל את המצב לרווח קל וקצר מועד.

המציאות החדשה מציבה בפני אתרי הסחר וחברות המתמחות באיקומרס ובחנויות וירטואליות אינספור אתגרים. למשל – איך מספקים מענה לוגיסטי ושילוחי לעלייה בביקושים? האם המחסנים וחברות המשלוחים יעמדו בעומס והאם התשתיות הטכנולוגיות ערוכות לשינוי? האם מוקדי שירות הלקוחות יצליחו לתת מענה לעלייה של עשרות אחוזים בפניות מצד אנשים שנמצאים בבית ולא ממהרים לקנות בקניונים? חברות שישכילו להיערך לשינוי ישלטו בשוק בשנים הקרובות.

פוסטים שיכולים לעניין אותך:

טיפים לבחירת שירותי סליקה לאתר הסחר שלכם

טבעו של העולם הוא לנוע טכנולוגית כל הזמן קדימה, והטכנולוגיה כיום היא דיגיטלית במקרים רבים. אם בשנים עברו היינו עדים להימצאותן הפיזית של קופות רושמות לעסקים, כיום אנשים משתמשים גם במערכות סליקה מרחוק. בואו נדבר על זה. עד לפני מספר שנים, כל חנות פיזית בקניון או בשכונה ...
המשך לקרוא

איך שדה החיפוש באתר המכירות שלכם יכול להשפיע על המכירות?

החוויה של המשתמש באתר היא הדבר החשוב ביותר. ככל שהיא תהיה טובה ויעילה, כך המשתמש יאהב את האתר ואת המותג שלכם, והסיכוי למכירה גבוה יותר. כשהקמתם את אתר המכירות שלכם, ביצעתם פעולות רבות: מחקר, אפיון, עיצוב, פיתוח, הקמת קטלוג מוצרים, סליקה, משלוחים, אינטגרציה למערכות חי...
המשך לקרוא